מחקרים

השפעות של חומצות שומן אומגה 3 על רטינופתיה סוכרתית

מטרת החוקרים הייתה לבחון ראיות אקראיות להשפעות של חומצות שומן אומגה 3 על תוצאים של רטינופתיה סוכרתית

06.05.2024, 15:06
אומגה 3. אילוסטרציה

מחקרים פרה-קליניים תומכים בתפקיד מגן של חומצות שומן אומגה 3 ברטינופתיה סוכרתית, אך תצפיות אלו לא אושרו במחקרים אקראיים. לאחרונה, פורסמו בכתב העת Ophthalmology, ממצאיו של מחקר בו חוקרים ביקשו להעריך ראיות אקראיות להשפעות של חומצות שומן אומגה 3 על תוצאים של רטינופתיה סוכרתית (DR).

המחקר בוצע במתכונת של תת מחקר של A Study of Cardiovascular Events in Diabetesי(ASCEND) בעל סמיות כפולה, הקצאה אקראית, מבוקר פלצבו של 1 גרם חומצות שומן אומגה 3 (המכילות 460 מ"ג חומצה איקוספנטאנואית ו-380 מ"ג חומצה דוקוסהקסאנואית) מדי יום למניעה ראשונית של אירועים קרדיווסקולריים חמורים, ב-15,480 מבוגרים בבריטניה בני 40 לפחות, עם סוכרת.

החוקרים ביצעו שימוש בקישור לרשומות האלקטרוניות של שירות הבריאות הלאומי לבדיקת עיניים סוכרתית באנגליה ובוויילס ואישור של אירועי עיניים שדווחו על ידי המשתתפים באמצעות סקירת רשומות רפואיות. נעשה שימוש בשיטות log-rank ו-log-rank מרובד לאנליזה של הזמן עד לקבלת התוצאים העיקריים.

נקודת הסיום העיקרית של היעילות הייתה הזמן לרישום פוסטרנדומיזציה ראשון של מחלה ניתנת להתייחסות, שילוב של רטינופתיה ניתנת להתייחסות (R2 או R3a/s) או מקולופתיה ניתנת להתייחסות (M1) בהתבסס על קריטריוני הדירוג שהוגדרו על ידי ועדת המיון הלאומית של בריטניה. תוצאים משניים ושלישוניים כללו את תוצאת המחלה הניתנת להתייחסות, שרובדה לפי חומרת ה-DR בתחילת המחקר, כל התקדמות בדרגת הרטינופתיה ושכיחות מקולופתיה סוכרתית.

במחקר הוכללו 7,360 משתתפים (48% מאלה שחולקו אקראית ב-ASCEND). במהלך המעקב הממוצע של 6.5 שנים, 548 משתתפים (14.8%) סבלו מאירוע מחלה שניתן להתייחסות בקבוצת חומצות שומן אומגה 3, לעומת 513 משתתפים (13.9%) בקבוצת הפלצבו (יחס השיעור, 1.07; רווח בר סמך 95%, 0.95-1.20; P = 0.29). לא היו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין הקבוצות בשיעור האירועים עבור אחד מהתוצאים המשניים או השלישוניים.

החוקרים הסיקו כי נתוני המחקר מייצגים את הבדיקה הפרוספקטיבית הגדולה ביותר מסוגה עד כה, אך אינם כוללים את כל היתרונות המשמעותיים מבחינה קלינית של 1 גרם אומגה 3 מדי יום ב-DR.

מקור:

ASCEND-Eye Effects of Omega-3 Fatty Acids on Diabetic Retinopathy. Emily L. Sammons,Georgina Buck,Louise J. Bowman,William M. Stevens,Imen Hammami,Sarah Parish,Jane Armitage,Emily Sammons,Louise Bowman,William Stevens,Georgina Buck,Imen Hammami,Sarah Parish,Jane Armitage,R. Collins,J. Armitage,J. Barton,D. Simpson et al. Ophthalmology May 2024

נושאים קשורים:  מחקרים,  רטינופתיה סוכרתית,  חומצות שומן אומגה 3,  מקולופתיה,  אומגה 3
תגובות