חדשות

הנחיות משרד הבריאות מקשות על קבלת טיפול תרופתי לדיכאון חמור

האגודה לזכויות החולה: ההנחיות החדשות בישראל למתן התרופה SPRAVATO מגבילות את הנגישות לטיפול | דרישה לאמץ את הכללים המוחלים באירופה ובארה"ב

התכשיר מוגדר סם מסוכן וניתן בתמיסה להתזה במתן דרך האף. צילום: אילוסטרציה

ההנחיות למתן טיפול קו שלישי לסובלים מדיכאון כבד באמצעות תרסיס של התרופה ספראבטו בישראל מקשה על הזקוקים לתרופה לקבלה - כך טוענים באגודה לזכויות החולה ביחס לתרופה שנכנסה לסל התרופות בשנת 2020. יו"ר האגודה, שמוליק בן יעקב, שיגר מכתב לד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת הבריאות במשרד הבריאות ובו כתב כי ההנחיות בישראל נוקשות יותר מאלו שנוגעות לתרופה באירופה ובארה"ב.

הטיפול בתרופה Esketamine (SPRAVATO®) מיועד לחולים מבוגרים הסובלים מדיכאון מג'ורי ללא תסמינים פסיכוטיים, שלא הגיבו לשני קווי טיפול מתועדים בנוגדי דיכאון משתי קבוצות פרמקולוגיות שונות במינון אופטימלי.

בחודש שעבר עודכן חוזר חטיבת הרפואה ביחס לתרופה הניתנת באמצעות תרסיס לאף. במכתב ששיגרה האגודה לזכויות החולה נטען כי הדרישה לנוכחות פסיכיאטר ואחות עם ניסיון של שלוש שנים בבריאות הנפש במהלך הטיפול בתרופה מצמצמת באופן משמעותי את המרפאות בהן ניתן לספק את הטיפול. בפועל, נטען, ההנחיה גורמת לתורים ארוכים ולצורך של מטופלים לנסוע למרפאות מרוחקות על מנת לקבל את השירות, לעתים בתחבורה ציבורית כי נאסר עליהם לנהוג לאחר קבלת הטיפול.

יו"ר האגודה בן יעקב הזכיר גם את הגידול המשמעותי בעומס הפניות למרפאות לבריאות הנפש מאז שבעה באוקטובר. עוד ציין כי באירופה ובארה"ב ניתן לבצע את הטיפול בכל מרפאה עם השגחה רפואית ואין כל דרישה לנוכחות של פסיכיאטר.

"השינוי העיקרי בחוזר הנוכחי לקבלת הטיפול הוא חובת נוכחות של אחות עם ניסיון של שלוש שנים בבריאות הנפש, לעומת חובת נוכחות אחות בעלת הכשרה על-בסיסית בבריאות הנפש, כפי שהיה בחוזר הקודם", נכתב בפנייה. זאת כשחובת נוכחות של פסיכיאטר או מתמחה בפסיכיאטריה במהלך הטיפול נותרה בעינה.

המשמעות המעשית של דרישות אל, היא שהטיפול יכול להינתן רק במרפאות לבריאות הנפש ולא יכול להתבצע במרפאות הקופות הפזורות ברחבי הארץ. "על מנת להקל על המטופלים", מציינים באגודה לזכויות החולה, "יש חשיבות רבה לאפשר להם לקבל את הטיפול במרפאות הקופה הפזורות ברחבי הארץ ובכך להקל על זמני ההמתנה ועל הנגישות התחבורתית להגעה לקבלת הטיפול ולסייע לתושבי הפריפריה".

האגודה לזכויות החולה ממליצה למשרד הבריאות לאמץ את הכללים המוחלים באירופה ובארה"ב, באמצעות השגחה רפואית שאינה מוגבלת לפסיכיאטריה ולבטל את חובת הנוכחות של פסיכיאטר בעת הטיפול, או לחלופין לאפשר את הטיפול עם זמינות טלפונית של פסיכיאטר.

נושאים קשורים:  האגודה לזכויות החולה,  שמוליק בן יעקב,  חדשות,  דיכאון,  טיפול תרופתי,  פסיכיאטרי,  משרד הבריאות,  SPRAVATO
תגובות